עו"ד רויטל להב מחיפה הקימה מיזם יחיד מסוגו בארץ, לניהול סכסוכים במשפחה בצורה שקולה שיכולה לחסוך הליך משפטי יקר ומתיש. למרות שהמיזם דורש ממנה ומשותפיה זמינות ומסירות אין קץ,  ולאו דווקא משתלם  יותר כלכלית, מבחינתה מדובר בהתגשמות חזון. "אני רוצה להיות המלאך המושיע עבור אדם שמתגרש, לא קללה שתמוטט אותו כלכלית ורגשית"

האם אפשר למזער את הנזקים הנפשיים והכלכליים שנגרמים בהליך גירושין כואב? עו"ד רויטל להב סבורה שכן. "לדעתי ברוב המקרים אפשר לסיים יפה את העניין, לא חייבים ללכת למלחמה  ולהסלים. יש דרכים אלטרנטיביות לסיים את הסכסוך בהליך משפטי שפוי, גם רגשי וגם כלכלי.אמנם  קשה לאדם שמתגרש לקבל החלטות  כי הוא במצב רגשי מורכב, לפעמים עליו להתמודד עם תוצאות כמו משמורת משותפת או תשלום גבוה של מזונות, צריכים להיות מוכנים לכל התסריטים האפשריים. במצב זה צריך ניהול של גורמים מקצועיים אשר החזון שלהם זה לסיים את הסכסוך המשפטי באופן מהיר ויעיל".

אם עד כה רוב האנשים שעומדים בפני הליך פרידה או גירושין, היו רגילים ללכת למסלול הרגיל שכרוך בפנייה לעורך דין לענייני משפחה, מה שיכול להיות הליך ארוך, יקר וכאוב ביותר, עכשיו יש דרך אחרת. עו"ד רויטל להב מחיפה הקימה מיזם חדש שהוא ככל הנראה יחיד מסוגו בארץ ונרשם כסימן מסחרי . המיזם "נס – ניהול סכסוכים במשפחה" מציע אלטרנטיבות למציאת פתרון לכל סוגי הבעיות בתחום דיני המשפחה כגון: גירושין, מזונות, משמורת והסדרי ראיה, סכסוכי ירושה, זוגיות מודרנית ועוד. כך האדם נחשף למגוון אפשרויות לפתרון הסכסוך ובחירת מסלול שמתאים לו ולמשפחתו.

בשונה ממרכזי גישור, מדובר במיזם של ניהול סכסוכים בתוך המשפחה בכל הדרכים והצורות. בנוסף ללהב, גרעין המיזם כולל שישה עורכי דין ומגשר מאזור חיפה והקריות, כשאליהם מצטרפים גם  פסיכולוגים ויועצים כלכלים.

הצוות יושב עם הלקוח ובוחן את נסיבות המקרה שלו, מה היה רוצה שיקרה בהמשך התהליך, איך הוא חווה את הפרידה מבן הזוג, מה חשוב לו וכך הוא מקבל מעטפת של שירותים מקצועיים מעורכי דין ותיקים, "לא כאלו שסיימו אתמול ללמוד, והכל באותם סכומים שמשולמים בחוץ במצב רגיל כלומר זה לא יקר יותר", היא אומרת.  

  • במה זה עדיף על פניה שגרתית לעורך דין למשל ?

"אצלנו הלקוח שותף לתהליך. אם את יושבת אצלי ואומרת שאת רוצה להתגרש, אני לא בהכרח שולחת אותך לאבדון אלא מבקשת שתספרי על עצמך ושנראה איך אפשר להגיע להסכמות, לסיים את זה יפה ולמצוא את הדרך לפשרה כך שהזכויות שלך ישמרו. כך אנחנו חוסכים הליך משפטי מעייף ויקר להחריד שיכול להמשך שנים ולמוטט לאנשים את עולמם.

"כך יותר משתלם לנהל סכסוך בצורה שפויה וכלכלית, גם אם אני עכשיו מאוד כועס כי אשתי בגדה בי. הכעס עובר ואתה נשאר עם חור בכיס כי שילמת מאה אלף שקל לעורך דין. לנו יש תמחור לפי מתווה בניהול תיק. קודם ננסה להגיע להסכם ואם הגענו זה תמחור אחד, אם ממשיכים לתביעה התמחור הוא אחר אבל כל הזמן יש בקרה. אני באופן אישי לא רוצה למוטט את הלקוח, הוא מספיק הולך להכנס לברוך כלכלי (בגלל הגירושים). אני לא רוצה להיות נטל כלכלי אלא המלאך המושיע שלו, לא הקללה".

להב הקימה את 'נס' אחרי עשור במקצוע, מתוכם חמש שנים כעורכת דין בתחומי דיני המשפחה. מרבית נסיונה הוא  כשכירה במגזר הפרטי וכעוזרת משפטית של סגנית הנשיא בבית המשפט בחיפה.  "מתוך העבודה שלי במערכת המשפט זיהיתי שיש הרבה צרכים של לקוחות שלא מקבלים מענה", היא אומרת, "ברגע שאדם מגיע לנהל תיק בסוגיות אישיות, יוצא לא מעט שהוא נבלע מהר מאוד בתוך הליך משפטי שלפעמים, לא בהכרח משקף את מה שהוא היה רוצה שיקרה תוך כדי או בסופו של התהליך".

  • אדם 'פשוט' מן הישוב בכלל יודע להתמודד עם תהליכים משפטיים מורכבים?

"בהרבה מצבים הלקוח קצת מאבד שליטה על התיק ועל החיים שלו. בסופו של דבר מי שמנהל את התיק הם עורך הדין ובית המשפט, בית המשפט לא תמיד מגיע לתוצאה הצודקת כי מה לעשות, יש חוקים וכך לא תמיד ניתן מענה לאדם עצמו, ששומע את עורכי הדין מנהלים שיח של עורכי דין בשפה משפטית ועלולים לשכוח שבתווך יושב אדם שיש לו ילדים ומשפחה. הוא צריך מישהו שיקשיב לו, מדובר באדם שכרגע איבד את החצי השני שלו, לפעמים יש מאבקים מכוערים,  יש נשים היום אם הם מתגרשות הן לא יודעות איך לפתוח חשבון בנק וצריכות להרים את עצמן מחדש.

"לכן אני חושבת שלמיזם נס יש היבט פסיכולוגי חשוב, אנחנו הופכים להיות חברים הכי טובים של הלקוח, מעבר לניסיון המשפטי הרב, וזה עוזר ללקוח להתחבר. אנחנו יודעים לאן תיקים יכולים להגיע, רואים את העתיד והרבה יותר קל לנו להראות ללקוח את מה שיכול לקרות לו לטוב ולרע. אני לא מוכרת אשליות או פיקציה. אנחנו משווקים את המצב האמיתי ואומרים הכל, גם אם זה קשה לשמוע, שום דבר לא נשאר בקנה".

משפחתה יודעת שהיא מקפידה להיות זמינה ללקוח 24/7 ("למעט יום כיפור") כי היא רואה את המיזם והמקצוע שלה בכלל, כמחויבות ללקוח. "בעיני זו שליחות , בשביל זה למדתי משפטים, המיזם הוא התגשמות החזון ואני מאמינה שנצליח. אנחנו נותנים ללקוחות להיות בשליטה על התהליך, זה לא להגיע לעורך דין, לשים את הדברים שלך ומפה לתת לעורך דין לנהל את העיניניים . אנחנו כל הזמן מלווים את הלקוח ותמיד זמינים טלפונים, אין לנו מתמחים שמנהלים את השיחות אלא הלקוח מדבר ישירות עם עורך הדין וזה קריטי כי סכסוכים בעינייני משפחה הם הליך כואב וארוך. למשל אשה שפתאום נמצאת בסוף השבוע לבד בלי הילדים ואין לה עם מי לבכות ולדבר. אנחנו עורכי הדין וגם המגשרים במיזם זמינים עבורה 24 שעות ביממה".

  • זה לא מתיש?

"כן. זה מתיש אבל זה אנחנו. זה הליך ששואב אותך אם את צריכה להיות זמינה כל הזמן אבל אני מתמודדת בזכות החברים המקסימים של הקבוצה. בעבר כל אחד מאנשי הקבוצה עשה את זה באופן עצמאי אבל הקבוצה נותנת כח אחד לשני. מעבר למה שאנחנו נותנים ללקוחות התחברנו גם בגלל זה.  כשחשבנו איך לקרוא לעצמנו החלטנו על נס – ניהול סכסוכים –  גם מתוך מקום שיתן אור. אנשים שנמצאים במשבר משפחתי ואישי צריכים אופטימיות, המשפחה מתפרקת, אתה חווה את החיים כסוג של כשלון ואכזבה ואתה צריך אור. לכן חשוב לי שאנשים יכירו את המיזם לפני שהם רצים 'להתאבד', כי המיזם זה נס, הצלה".

1 COMMENT

LEAVE A REPLY