חיפה : אדריכלות ערבית

עושר התרבות החומרית המקומית. צילום: הילה גורן
פרק בתולדות העיר שנעדר מרוב מחוזות הזיכרון. צילום: הילה גורן
פרק בתולדות העיר שנעדר מרוב מחוזות הזיכרון. צילום: הילה גורן


תערוכה ראשונה מסוגה בארץ העוסקת בתולדות האדריכלות הערבית העירונית תפתח במוצ"ש
(7 נובמבר 2015) במוזיאון העיר במושבה הגרמנית.

התערוכה "אדריכלות ערבית: חיפה", שתפתח במוצ"ש (7 נובמבר 2015) במוזיאון העיר במושבה הגרמנית, מבקשת להאיר פרק בתולדות העיר שנעדר מרוב מחוזות הזיכרון – דיוקנה התרבותי של החברה הערבית בחיפה בראי האדריכלות. היא נולדה מתוך שוטטות מחוץ לכותלי מוזיאון העיר, בשכונות וברחובות הסובבים את המושבה הגרמנית.

הצורות האדריכליות ועושר התרבות החומרית נבחנו מנקודת מבטן של שתי אוצרות, קרן בן הלל ועינבר דרור לקס, שאינן ילידות העיר, בנות לתרבות הישראלית־יהודית, בעודן מביטות כתיירות בשפת המרחב של העיר הערבית ההיסטורית. התערוכה מציגה את עושר התרבות החומרית המקומית ואת השפה האדריכלית שאפיינו את המודרניות העות'מאנית בלבנט כולו בסוף המאה התשע-עשרה, ומעלה שאלות בדבר נחיצות שימורה של בתי חיפה הערבית.

האוצרות מציגות מגוון התייחסויות להיסטוריה מורכבת ומרובדת זו, כפי שהיא ניכרת בנופיה של העיר – בבתיה העומדים ובחורבותיה. בתערוכה מוצגים פריטים המנציחים את צורותיהם, את עברם ואת גורלם של הבתים באופנים שונים: שרידים ממשיים, עבודות תיעוד ארכיטקטוני־מחקרי, יצירות אמנות ועוד. באופן זה התערוכה משרטטת פרופיל חלקי של החברה הערבית החיפאית ומשקפת עד כמה האדריכלות הערבית שנותרה במרחב זה אינה רק מקום פיזי; היא נושמת, מספרת סיפורים ויוצרת נרטיבים; היא משפיעה על הסובבים אותה ומושפעת מהם, עד שלא ניתן עוד להתעלם מנוכחותה במרחב ומחשיבותה ההיסטורית עבור העיר.

פרופיל חלקי של החברה הערבית החיפאית. צילום: הילה גורן
פרופיל חלקי של החברה הערבית החיפאית. צילום: הילה גורן

 

בפתיחה משתתפים: אמיר בלאן, גיל בר, דיוויד גולדנברג, עמוס גיתאי, מיכאל חלאק, ד"ר מחמוד יזבק, אדר' וליד כרכבי, מנאל מחמיד, אורית סימן-טוב, עבד עאבדי, עמירם ערב, יגאל פליקס, ד"ר רון פוקס, מחמוד קייס, בועז רפאלי, צבי רוגר, אוספים פרטיים וציבוריים.

2 COMMENTS

LEAVE A REPLY