לאחר שלוש וחצי שנים בה פעלה "החצר הנשית" למען נערות וצעירות בגילאי 13-25, יהודיות וערביות, עולות וותיקות, החיות בשולי החברה הישראלית, תיסגר החצר הנשית בחיפה, לטענת אנשיה  בגלל חוסר תמיכה מצד משרד הרווחה. בעיית התקצוב עומדת על 350,000 שקלים

"זה מקום שמציל חיים והצליח לאורך השנים לשנות חיים למאות צעירות. מאז הקמתה פקדו אותה מעל 750 נערות וצעירות", כך אומרת מנהלת החצר הנשית בחיפה שני וורנר.  החצר מציעה תכניות התערבות מתמשכות לצד מענים במצבי חירום. במהלך הרבעון הראשון של שנת 2016 (ינואר-מרץ) פקדו את החצר בחיפה 162 נערות וצעירות שונות, מתוכן 86 קטינות, 76 בגירות (9 אמהות), 3 טרנסג'נדריות, 16 עם או לקראת אבחנה של בריאות הנפש, ו-33 על רצף הזנות.

החצר הנשית שהוקמה ב-2003 ביפו היא עמותה הפועלת כדי להיטיב עם מציאות חיי נערות ונשים צעירות על ידי פירוק חסמים מבניים המונעים מהן להשתלב בערוצי מוביליות חברתית כתעסוקה, השכלה, בריאות, צבא ושירות לאומי, ושילובן בערוצים מרכזיים אלה. העמותה מסייעת במיצוי זכויות מול ביטוח לאומי, משרד הרווחה וסל שיקום, מעניקה סיוע הומניטרי וליווי במצבי משבר, וכן מסייעת בהשגת דיור. מעבר לכך היא פועלת לבניית חוסן נפשי, בטחון, תחושת נראות וערך עצמי, ושייכות של הנשים לקהילה ולחברה הישראלית בכלל.

מכיוון שהיוזמה הצליחה, בשנת 2012 הוקמו שלוש חצרות נוספות כתכנית פיילוט בחיפה, נתניה וקריית מלאכי. חצרות אלה הוקמו והופעלו בשותפות עם משרד הרווחה, הקרן לילדים בסיכון של הביטוח הלאומי, משרד הקליטה והרשויות המקומיות. בחיפה היא יושבת ברחוב בן יהודה שבהדר ופועלתבה  מספרה חינמית לנערות ולצעירות וכן מיזם תעסוקתי להכשרה במקצועות היופי.

לדברי וורנר, מנהלת החצר הנשית בחיפה הוקמה בשותפות בין עמותת החצר הנשית ובין עיריית חיפה, והגיעה לעיר כי העירייה ביקשה בכך. "גורמי הרווחה פעלו איתנו באופן צמוד והדוק, העירייה  מגויסת לפרויקט אבל גם היא זקוקה לתמיכה של משרד הרווחה כדי שהחצר תוכל להתקיים" , אמרה. "כיום עם סיום תקופת הפיילוט אין לרשויות אפשרות לקחת אחריות תקציבית על הפרויקט ללא התחייבות של משרד הרווחה להעברת תקציבים ייעודים. אנחנו לא יכולים לקחת על עצמו  אחריות בלעדית והפעלה בלעדית של שירותי טיפול וסיוע לנערות וצעירות החיות שמתמודדות עם מצבי סיכון. לכן, אם לא יימצא פתרון המשכי למימון נצטרך לסגור".

עם ההודעה על סגירת 'החצר' הצעירות המשויכות לה כתבו מכתבים לראש העיר יונה יהב, ולגורמים רשמיים אחרים והעלו פוסטים רבים לפייסבוק. באחד מהם שזכה למאות שיתופים תוך פחות מיממה, כתבה נערה : "הגעתי לכאן לראשונה בכיתה ז', והיום הזה שינה לי את החיים.

גיליתי מקום חם ואוהב  – משפחה. בחצר הנשית הסתפרתי,  למדתי להעריך את עצמי ופיתחתי אמפתיה לסביבה שמקיפה אותי. למדתי לתקלט ולצלם באופן מקצועי כל יום חמישי. שפכתי את הלב כשהיה לי רע, ביקשתי עזרה כשהייתי צריכה ואף פעם לא קיבלתי לא כתשובה. בחצר הנשית פיתחתי את הגרסא המשופרת של עצמי ולמדתי להעריך את עצמי. בזכות החצר נשית אני עדיין בחיים".

 

 

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY