נתוני התחלואה החריגים של נשות מפרץ חיפה, מחייבים תכנית התערבות מיידית. מי יגן על נשות מפרץ חיפה, אשר חולות צעירות יותר מהגברים באזור, ואפילו הוועדה לקידום מעמד האשה לא מקיימת דיון בנושא? אלה נווה, אפידמיולוגית סביבתית ומרכזת ארגון 'אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות' בדעה נוקבת על המצב המטריד

בימים האחרונים נרשמה עלייה במקרי התחלואה והתמותה במפרץ חיפה, במקביל לעלייה חמורה בזיהום האוויר, במדדים אשר קשורים בפעילות התעשייתית בבתי הזיקוק ו/או חברת החשמל.

אך במקום שגורמי הבריאות והסביבה יתריעו בעבור אוכלוסיות רגישות על הסיכונים שבחשיפה לאוויר מזוהם זה, ויחשפו בזמן אמת את הסטטיסטיקות העכשוויות ברמה החודשית והשנתית של תחלואת נשים בנפת חיפה, אשר לפי נתוני משרד הבריאות עצמו – נמצאת במגמת עלייה מדאיגה,  קיימת שתיקה רועמת בזמן שהקברים ובתי החולים מתמלאים.  

ובאמת, למה שיטרחו לעסוק בכך, אם אפילו את הועדה לקידום מעמד האישה שעסקה בנושא ב-23.6.2015, לא מצאה לנכון לקיים עוד דיון בנושא? אז מי יגן על נשות מפרץ חיפה, אשר חולות צעירות יותר מהגברים באזור, ומתחילות את חייהן על רגל שמאל בשל חשיפתן הסביבתית הרעילה?

בחיפה, המדינה מאפשרת להן לחלות צעירות יותר מבכל מקום בארץ, במחלות הנחשבות לקטלניות.  בדיון שהתקיים ביום 23.6.2015, בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, טענה נציגת משרד הבריאות, כי בקבוצת גיל אחת – קבוצת הגיל של הנשים הצעירות 15–34, לנשים במפרץ חיפה יש עודף תחלואה הרבה יותר גדול מאשר גברים.  (ראו מצ"ב).

בעוד שמשרד הבריאות באמצעות הועדה המייעצת לאפידמיולוגיה סביבתית כבר הכיר בקשר הסיבתי בין זיהום תעשיית כבד במפרץ חיפה ובין תחלואה עודפת בסרטן ומחלות אחרות, ומעולם לא חזר בו מהכרתו בקשר זה, הרי שאותו המשרד היה שותף למהלך לאישור בית זיקוק חדש , על כ-1200 דונם ממזרח לבית הזיקוק לנפט חיפה, על שטחי מדינה (שטחי חברת תש"ן), "קרקעות הצפון" שמו. זאת ליד הנשים החולות ביותר במדינת ישראל בנשר מצד אחד וליד עיר שמובילה את מדינת ישראל בתמותה ממחלות לב, קריית אתא. וזאת למרות, שמשרד הבריאות מודע לכך שמזהמים שייפלטו מתעשייה זו ישליכו ישירות על יותר סרטן בנשים (ראו מסמך מצ"ב בתגובה לוועדה לקידום מעמד האישה).

גם משרד הגנת הסביבה, שותק לנוכח העובדה שבית זיקוק מזהם זה לא ינוטר וזאת  ליד הנשים החולות ביותר בסרטן במדינת ישראל. זהו אותו המשרד, שביחד עם עירית חיפה, מתכונן להקים במקום משריפה

נתוני התחלואה החריגים של נשות מפרץ חיפה, מחייבים תכנית התערבות מיידית לנושאי בריאות הציבור, להגנתן של נשים צעירות באזור, ועצירת תכניות הקמת בית הזיקוק החדש, והרחבת הישן. הצלת חיי נשים צעירות שרק התחילו את חייהן, צריכה להיות היעד מספר אחת על סדר היום הממשלתי.

כל נתוני הבריאות שיצאו בשנים האחרונות מאת משרד הבריאות, תומכים בנזק בריאותי חמור לתושבות האזור:

העיר שהובילה בעבור נשים את תחלואת הסרטן בכל מדינת ישראל בשנים 2005-2009 היא נשר, העיר הגובלת במתחם בתי הזיקוק (פרופיל בריאותי של ישובים עבור שנים 2005-2009, משרד הבריאות). בתשובה לשאלה מה יש דווקא שם, מצורפות התמונות הנלוות. מחקרים אפידמיולוגיים בעולם כבר הוכיחו שחשיפה כרונית לזיהום אויר שקולה לעישון.

נשים בנפת חיפה גם מובילות בשנים האחרונות 2006-2011 את מדינת ישראל בסרטן ריאה, 26 אחוז מעל הממוצע הארצי בשנים 2006-2011. זוהי, באופן לא מפתיע,  המחלה הקשורה ביותר לזיהום האוויר. יודגש, כי גם ישנו תת סוג ספציפי של סרטן זה, אשר בו נשים חולות יותר על רקע סביבתי, אדנוקרצינומה, אשר משרד הבריאות מעולם לא פרסם לענינו השוואה על בסיס נפות.

נשות נפת חיפה הובילו בשנים 2001-2011 את כל נשות מדינת ישראל באשר לסרטן כללי (מכל הסוגים).

לעניין סרטן הרחם, הדו"ח האחרון שהוצג היה מחקר של פרופ' תמר פרץ ושותפים, אשר מצא תחלואה עודפת של סרטן הרחם ב- 42 אחוז יותר מנפות אחרות !

 

16991885_685910024944398_6973100807012803397_o

לעניין זה, בישיבה הראשונה והאחרונה שנערכה ביום הסביבה בכנסת בועדה לקדום מעמד האישה לענין זה – ב23.6.2015, הצהירה נציגת משרד הבריאות באשר להובלת נשות נפת חיפה את התחלואה הארצית:

"לא הופתענו לגלות שהסרטן מספר אחת שיש בקבוצת הגיל הזאת הוא סרטן צוואר הרחם, כי זה סרטן של נשים צעירות…הופתענו לגלות שבניגוד לכל שאר הארץ השיעור העצום של נשים שהתגלו בשלבים שהם טרום קליניים – סרטן בשלב מאוד מוקדם. זה סרטן שלא מגלים אותו כי אישה הולכת לרופא כי יש לה תסמינים; זה סרטן שמגלים אך ורק בבדיקה. זאת אומרת ששיעור הבדיקות באזור חיפה גבוה הרבה יותר מאשר בשאר הארץ. https://oknesset.org/committee/meeting/10005/

(זאת אומרת, נשות מפרץ חיפה, שסובלות ככל הנראה גם מיותר בעיות בפוריות ובלידה, שכן קיימים מזהמים סביבתיים המחקים הורמונים ופוגעים גם במערכת הרבייה, באות להיבדק תדיר יותר מאשר נשים בנפות אחרות, ואז לצערן, הן מגלות כי הן חולות בסרטן הרחם)…

גם לגבי סרטן השד, נשים בנפת חיפה מובילות את נשות מדינת ישראל.

בנייר עמדה שפרסם משרד הבריאות בנובמבר 2016, לאחר אישורה של תכנית להקמת בית הזיקוק החדש "קרקעות הצפון" ואישור תוספת בניה במתחם בז"ן, שקורא בדיעבד לאישור התכניות לבטלן, כי בוטלו ההגנות על בריאות הציבור – מובאות סטטיסטיקות מטרידות גם לענין התחלואה הלבבית של נשים כמו גם גברים בנפה [3].

משרד הבריאות מודע על רגישותם הייחודית של נשים כבר מזה כמה שנים. בשנת 2012 התפרסם דו"ח ייחודי על רגישותן של נשים לזיהום. אך למצער, מסקנותיו, לא יושמו. נהפוך הוא.

http://il.boell.org/sites/default/files/women_and_environmental_health.pdf    וגם http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4197017,00.html

בימים האחרונים, זיהום האויר במפרץ חיפה שוב עלה לרמות מסכנות חיים. בבדיקות תחנות הניטור מתברר כי מדדים שעלו, מעידים על הגברת הליכי שריפה של דלקים פוסיליים, חלקם אפילו מצביעים על מקורות ספציפיים כגון מפעלי הפטרוכימיה והזיקוק, ו/או גם חברת חשמל.

עת אושרה הקמת בית זיקוק חדש שהמדינה יוזמת, למטרות ייצוא בלב מפרץ חיפה, תעלה בוודאות התחלואה והתמותה של נשים במפרץ חיפה. אלו מול סוגיות של פערי שכר, אפלייה ועוד, ברור כי שאלת הפגיעה הוודאית בחיי נשים, חייבת לקבל מענה מיידי.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY