צביקה ברנשטיין  הנושם את הים וגלישה מילדותו, מארגן טיולי חתירה בגלשן סאפ שמובילים לאתרים ארכיאולוגים, אזורים מבודדים ופראיים, מבצרים, מצודות ומקומות נסתרים שהגישה הרגלית אליהם חסומה.  את הגילויים, החוויות והמסעות הרבים שגילה וארגן אסף גם בספר ראשוני וייחודי מסוגו שדרכו אפשר להכיר את ארץ ישראל דרך המים וגם להרוויח פעילות גופנית מצוינת וחברים חדשים

ספינות טבועות, אתרים ארכיאולוגים, אתרי צפרות, מקומות אשר אגדות מסופרות עליהם, אתרים קדושים וביניהם, כנסיות, מנזרים, מסגדים ובתי כנסת, אזורים מבודדים ופראיים לצד אזורים אורבאניים, מבצרים ומצודות, נמלים עתיקים,

טיולי החתירה על ידי סאפ הם עניין מפותח בעולם, אך בישראל הם עדיין נחשבים לטרנד חדש יחסית שנכנס בשלוש השנים האחרונות. לאלו מאתנו, שמכירים רק את הגלשן המסורתי נסביר כי סאפ  (ראשי תיבות של  stand up paddle) הוא גלשן עמידה הדומה לגלשן גלים רק שהגולש למעשה עומד עליו, אוחז במשוט וחותר, אפשר 'לתפוס' גלים בעת החתירה, לחתור מהר או לעשות מה שנקרא קרוזינג- טיול.

בשנה שעברה הוציא בהוצאה עצמית את ספרו "לגלות את ישראל -83 מסלולים עם סאפ" –  ספר מרשים, מודפס בדפי כרומו, נוח ויעיל לשימוש שגם, צריך להגיד בהחלט מחדש ומעניק כבוד למה שיש למדינת ישראל להציע מבחינת מסלולי טיולים ובפרט כאלו המותאמים למסעות סאפ ובהחלט מכבד את מה שיש למדינת ישראל להציע. ברנשטיין בעצמו הפיק את הספר המחולק לארבעה פרקים: כנרת, ים תיכון, נחלים ואגמים ואילת וים המלח, אין מסלול חוקי שאינו מופיע בספר, מלבד נניח נחל אלכסנדר האסור לחתירה. הוא מכיל צילומי אוויר, מפות, אייקונים חביבים שנותנים מידע כמו אורך ומשך הטיול, דרגת הקושי שלו ועוד. ניתן להשיג אותו ברשתות הספרים, חנויות 'למטייל', מועדוני גלישה ובאתר האינטרנט של ברנשטיין

– הספר מיועד לכולם?

"בהחלט וגם למי שקנה עכשיו סאפ ונפתח לו עולם ומלואו. יש בספר המלצות וכללים איך להתנהג עם רוחות או מערבולות, איך לקשור את הסאפ לגג הרכב, מסלולי 'ספיישל' כמו חוצה כנרת או גבול אל גבול באילת. ליד כל אזור חלוקה של טיולים יש מפה עם נקודות כניסה ויציאה שמתאימות לסאפ והסבר אז נניח ואני רוצה להתחיל בחוף גופרה שממוספר בספרה 10 ולטייל עד קיבוץ מעגן הממוספר ב-15, ליד זה יש טבלת מרחקים ואז אפשר לתכנן טיול של יום, יומיים או שעתיים לפי המרחק והיכולות שלך.  יש גם מפה של אזורי שטח אש שאסור להכנס אליהם מרחקים מהחוף שצריך לשמור וכמובן איך מגיעים לכל נקודה ונקודה".

הנה דוגמא לטיול שעשו החבר'ה של ברנשטיין בסביבת הכנרת. הוא פרסם בעמוד הפייסבוק שלו  "לגלות את ישראל עם סאפ", איוונט על הטיול עם פרטיו, אורך המסלול ושעת הפגישה.  כולם נפגשים בנקודה מסוימת, 'מסתדרים על הציודים' כמו שאומרים בצבא, מותחים מעט את שרירי גופם ועורכים הכרות של חברי הקבוצה, כשהקבוצות הן פתוחות לכולם ומכילות אנשים קבועים או מתחלפים. ברנשטיין כמו מדריך טיולים לכל דבר – מוביל את הגולשים תוך כדי הסברים על המקומות או האטרקציות החולפות בזמן הנסיעה , לפעמים הם אפילו עוברים כמה לוקיישנים, כך למשל בטיול המוזכר הם החלו את המסלול בחוף אמנון שבכינרת, חלפו על פני מפרץ אמנון, נכנסו לשפך הירדן, חתרו עד גשר אריק ובדרך נהנו משמורת בית ציידה. הטיול נעשה כמובן כשהם עומדים וחותרים במיים, לפעמים שעתיים או ארבע שעות".

– אנשים לא מתעייפים ?

"לא, זה לא קשה, מתאים גם למבוגרים ולמשפחות ואם צריך עושים הפסקות קצרות בדרך . מבחינת עומס וקושי סאפ יכול להיות מאוד מאוד קל ומאוד קשה. ים שטוח בלי גלים ורוח מאוד קל ונוח לחתירה, ואם יש רוח וגלים זה יכול להפוך למשהו מאוד אקסטרים אבל אנחנו בוחרים באיזה יום ומצב ים להכנס לפי תחזית הצפויה לשעות הקרובות. הטיולים דורשים כושר גופני מינימלי, ביגוד לריצה או הליכה והם מאוד בריאים לגוף, כי התנועות מעגליות וללא זעזועים".

– ובכל זאת קרו פאנצ'רים, אנשים נפצעו?

"אני בעל 28 שנות ניסיון בתחום ואני יודע טוב מאוד לאן אני נכנס ומה יהיה מצב הים או האגם שאליו נכנס. מוטלת עלי אחריות רבה ועלולים לקרות לא מעט דברים בגלל שמעורבים כאן רוחות, גלים, אנשים, סחף וכלי שיט אבל אני יודע לשלוט על הכל ולרוב יש איתי מדריך נוסף. בטיולים שלי הסגנון הוא חוויתי, חותרים בכיף ולא ממהרים לשום מקום, לא מחפשים את המרתון או לקרוע את הצורה, זה לא מיים גועשים  אלא מחפשים את התנאים האופטימלים ולא פעם קרה שהתנאים בשטח לא התאימו וביטלתי טיול. גם בטיולי שבנחלי הירדן והחצבני אני מקפיד שניכנס בקטעים הרגועים והבטוחים".

גם אלו שחוששים בהתחלה, די מהר נסחפים להנאת הגלישה. "יש חסרי בטחון או פחדנים אבל הם באים ויוצאים גדולים", אומר ברנשטיין, "עשיתי טיול בים המלח, אנשים פחדו שהם יפלו והמלח יצרוב בגופם ויכנס לעיניים, הייתה משתתפת שלפני הטיול הציקה בהתכתבויות רבות , בסוף היא באה בטיול ובאיזשהוא שלב תפסתי אותה ראשונה לפני כולם. גם אם נופלים לא קורה כלום, שוטפים את הפנים ועד היום, טפו טפו, אף מטייל אצלי לא חטף אפילו שריטה".

השיט מועשר גם בהסברים על המקום, או סיפוורי אגדות עליו. בכינרת למשל ברנשטיין מספר על הר האושר, מצוקי האון האנדרטה התת ימית של שייטת 13. לא בכדי זה טיול שהוא גם חוויה חברתית ולא מעט חברויות וזוגות נוצרו  במהלך טיולים שונים.

קשה לדעת מתי ברנשטיין בן ה-36 נח מעט שכן מעבר להיותו 'טיילן' מקצועי הוא גם עובד כמהנדס תעשייה וניהול בתור שכיר ובסופי השבוע מפעיל  פעילות ימית בחוף דור במסגרתה הוא משכיר סאפים, קיאקים ומדריך חתירה ("עבודה שמכניסה המון אדרנלין וסיפוק"). גדל בקרית ביאליק וכיום מתגורר בקיבוץ אושה. הרומן שלו עם המים התחיל כשהיה בן 8, בהפלגות על מפרשיות במועדון זבולון והשתתפות בתחרויות. היה נוסע עם אביו בזריחה, בחושך לחופי טנטורה או אכזיב לדוג דגים ולצלול . בגיל 10  כבר גלש בחוף קרית ים ואחר כך גלש רוח עם מפרש. לתחום החתירה נכנס בשנים האחרונות כשלפני כשלוש שנים קנה גלשן סאפ, כשהוא מתענג על העובדה שבאמצעות גלישה עליו הוא יכול להגיע למקומות שאחרת לא מתאפשרת הגישה אליהם. "אני זוכר שהגעתי לחוף ג'ינו בכינרת, התחלתי לחתור ולא ידעתי לאן וכשחזרתי משם ידעתי שאכתוב ספר כדי להעביר את מה שחוויתי שם :ראיתי מבנה עתיק מדהים, מפרץ עם עופות ים וחיות מוסתרות, הגעתי למפעל הנעלם איוב ובהמשך לכנסית הלחם וכנסית הדגים, מקומות קסומים שבלי החתירה על הסאפ, הגישה אליהם חסומה".

הטיול הראשון שארגן היה לקבוצה של 30 משתתפים והמסלול נקרא "כפר נחום המפל הנעלם ושלושת הכנסיות "והיו שם המון תיירים וכולם באו לצלם אותנו, במקום שאנחנו נצלם אותם. אני ניתקל בזה בכל הטיולים. אנשים מאוד מתלהבים מלראות קבוצת חותרים על סאפ".

ואם באופן לא מפתיע,הכתוב מעלה עורר בכם חשק לחתור,  הטיולים הקרובים הם ב-18 לאוגוסט, ערב ט"ו באב וזה הולך להיות טיול "פול מון" מיוחד, שיצא בשעה 21:00 מחוף המושבה בכינרת, ב-27 לאוגוסט יתקיים טיול בנהר הירדן באורך מסלול של 12 ק"מ ולמי שמודאג מהחום כדאי לדעת שחלקו של הטיול יתקיים באזור מוצל והמיים בירדן קרירים.

ברנשטיין חולם לפתח את תחום טיולי הסאפ ולהפכו לממוסד יותר בין השאר גם באזור יישובי חוף הכרמל . "יש לי מבנה ארעי בחוף דור אבל הייתי רוצה שיכירו אותי יותר, פשוט לא יודעים עלי וזה תחום שיש לו ביקוש ורק עכשיו מתחיל לחלחל. אני רוצה להעמיק את הפעילות בחוף הכרמל ובכלל, לקיים הדרכות גלישות גלים ורוח, לשם זה הולך, ויש לי כבר תכנית כתובה".

10006613_1575898112686716_4235245854685816271_n

 

1 COMMENT

LEAVE A REPLY